جاري تحميل ... ABC-CENTER

إعلان الرئيسية

إعلان في أعلي التدوينة

بتيجي ناس كتير تقولي ..👌
انا عصبيه اوي😫.. انا لما حد بيتكلم معايا بعيط بسرعه😥 ...انا مش بعرف ارد علي حد😐 .. انا مش بعرف اتعامل مع الناس اللي حواليا .. انا بنتقد الناس كتير..😑
ده كلو يبقي ناقصك الثبات الانفعالي او الاتزان الانفعالي

العصبية_الهدوء_الثبات_الانفعالي


تعالو نعرف اي هوا بقي ..👌
الاتزان الانفعالي هو:💪 قدرة الفرد على ضَبْط انفعالاته؛ حتى لا تتجاوز حدودَ المواقف التي تَستدعيها؛ سواء ما كان سارًّا أم غير ذالك.
👈اول حاجه لما حد يقولك كلمه او يحصل موقف سواء كان حلو او وحش هيحصل امرين:🤔
1- هتردي بسرعه😏 .... كده هيكون الرد ده خالي من الفكر والعقل والمشاعر👎 وده  بيخلي اكبر عدد من الناس يزعلو وياخدو افكار وحشه وانتي يحصلك ندم من سرعة الرد🙆
تعالو بقي نشوف الصح اي؟؟👍
👈قبل ماترد عد من 1 الي 10وبعد كده رد 
👈هتقولو وده هيفيد اي!! او هو ده كافي يعني!!
 هقولك وانتي بتعدي قوولي لنفسك
 حجات ايجابيه زي اي ؟؟🤔🤔
👈 انا واثق انني اتدرب علي اني احافظ علي هدوئي وهنجح في ده باذن الله 
👈 انا مريت بنفس المواقف دي قبل كده .. وتعصبت وخسرت كتير ولم يتغير الحال 
👈 انا متاكد ان ربنا معايا وهيعينني علي هذا الموقف 
👌درب نفسك باستمرار على الاحتفاظ بهدوئك و ثباتك في أشد و أقصى الظروف و في أصعب المواقف .. 
ودي أعظم مكسب في الدنيا .. 
👍وردد دائماً في مثل هذه المواقف  :👍
👈ارادتي وعزيمتي اقوي من اي شيئ ..
👈 لو فشلت مائة مرة سأحاول من جديد..
👈اللي يخاف من الناس ينداس ..
👈مافيش مشكله مالهاش حل وانت تقدر تحل اي مشكله 
💪حطو قدامكم مقوله صامويل جونسون :
"المثابرة و الصبر هي التي تصنع الأعمال العظيمة "👍
👈اقعد قول لنفسك انا هبطل نقدي للناس ..لان ده بيكره الناس فيا😥
بيدفعهم  للمرض النفسي...ويدفعني أنا نحو الحقد و الفشل و الاكتئاب👎
👈اتعلم ازاي تواجه مشاكلك واعرف ان المشكله دي هتقويك واديك اخدت تجربه💪
👈لوم الناس مش هيفيد .. وتكرار لوم الآخرين يظهر ضعفي و يعلن أنني ضحية قابلة لسيطرة👎 الآخرين...
ويظهرني بمظهر ضعيف ..وقد يغرى البعض بالتمادي بعد أن عرف ما يضايقني..
🤔الحل هو تحمل المسؤولية و الثبات وإعلان رفضي بثبات وحلم و اتزان..
🌸واخيرا 🌸
👈تقدير الآخرين 
👈والثناء علي إيجابياتهم بذكاء 
👌هو أعظم استثمار لأنهم هيدوك أفضل ما عندهم...
👈أما نقدهم 👎و تعمد كشف عيوبهم👎
 سيحولهم إلى أعداء كارهين😥 و سترى منهم أسوأ ما فيهم.
دمتم اكثر ثباتا انفعاليا ..😂😂
#استشاري_اسري_ونفسي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إعلان في أسفل التدوينة

إتصل بنا

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

مدونة ABC هي مدونة عربية مصرية معنية بالاسرة خاصة المجال النفسي والارشاد الاسري كل ما يخص الطفل من تعليم وتربية تم إنشاء المدونة في ٢٠٢٠ والغرض منها هو إنشاء طفل سوي نفسيا